FINANCIEEL DAGBLAD
Wat is het geheim van visionairs Herman Hintzen, Lieke Lamb en Yuri van Geest?
Hebben ze speciale gaven, of is het ‘gewoon’ een kwestie van hard werken?
Lieke Lamb (41)
mede-eigenaar van Bureau Trendwatcher.com.
LIEKE LAMB
‘Als trendwatcher ben ik degene die in het kraaiennest klimt en roept: pas op, daar zitten haaien, of: uit die hoek kunnen we storm verwachten. Dat heeft niets te maken met kijken in de toekomst. Ik let gewoon heel goed op wat er speelt in het hier en nu, en probeer dat te vertalen naar een toekomstvisie waar klanten bij de overheid of in een bepaalde branche iets mee kunnen.’
‘Elke opdracht begint ermee dat ik als een gek informatie ga inwinnen. Ik lees onderzoeks- rapporten van onder andere het CPB en CBS, ga praten met beleids-makers en brancheorganisaties, al komt de meeste informatie verrassend genoeg altijd via de opdrachtgever zelf. Het is mijn kracht al die informatie te combineren tot een samenhangend geheel en vooral ook te filteren. Meten is weten, luidt het gezegde, maar dan moet je wel weten wie er gemeten heeft, want niet alle bronnen zijn even neutraal.’
Analytisch inzicht
‘Als ik met een groep directeuren of een gemeenteraad rond de tafel zit, moet ik mijn cijfers op orde hebben en met een goed gefundeerd verhaal komen, liefst in internationaal of brancheoverstijgend perspectief. Daar heb je analytisch inzicht voor nodig, al is nieuwsgierigheid de allereerste voorwaarde. Als ik me verdiep in iets waarvan ik weinig technische kennis heb – bijvoorbeeld flexibele zonnecellen – dan stel ik gerust duizenden vragen, net zo lang tot ik het snap.’
Puur infotainment
‘Maar je komt er ook niet zonder een goede intuïtie. Lang niet alle innovaties zullen immers een plek veroveren in de markt. Denk aan een lift die werkt met spraakherkenning, een uiterst gevoelig systeem. Dan zie ik al voor me wat voor gehannes dat kan opleveren en denk ik: waarom niet een gewone liftknop? Ik geloof ook niet dat de elektrische blikopener een revolutie gaat ontketenen, want met de hand openen gaat het veel gemakkelijker. Voor zulke observaties hoef je geen hemelbestormende visionair te zijn. Een nuchter boerenverstand is genoeg. Mijn stelling is dat iedereen in principe trendwatcher kan worden. Hoe je dat doet, leggen mijn man Richard en ik uit in ons trendwatchershandboek Your Future!’
‘Iedereen kan trendwatcher worden; een nuchter boerenverstand is genoeg’
Lieke Lamb
‘De creatieve kant van dit vak komt het duidelijkst naar voren in de lezingen die ik regelmatig geef. Dat is puur infotainment, spelen met de zaal. Ik duik dan graag even in het verleden om te laten zien dat mensen zich altijd hebben verzet tegen innovatie, of het nu ging om de trein of de kleurentelevisie. Zo probeer ik mijn gehoor juist te bewegen tot een positievere houding tegenover veranderingen, al bekijk ik de toekomst zeker niet per definitie door een roze bril.’
‘Natuurlijk neem ik mezelf mee in dit vak. Ik ben moeder van vier kinderen, en heb daardoor een stel uitstekende voelsprieten als het gaat om de jongerenmaatschappij. Aan de andere kant liggen er thuis overal spullen op de vloer, en zie ik niets in een zelfdenkende stofzuiger, terwijl dat voor een alleenstaande businessvrouw of -man heel anders kan zijn. Ik moet dus bewust zorgen voor een ruime blik, al sta ik door mijn nieuwsgierigheid sowieso altijd aan, tot grote irritatie van mijn kinderen. Op vakantie fotografeer ik alles wat me opvalt, al moet ik ervoor stoppen op de vluchtstrook.’
‘Richard was in 2006 de eerste die debankencrisis voorspelde. Geen leuk nieuws, maar ik ben er wel trots op dát hij het zag. Echte uitglijers kan ik me niet herinneren. Het gevaar is hoogstens dat je als trendwatcher te ver voor de muziek uit loopt. Het succes van Meerkat en Periscope, apps waarmee je live videobeelden kunt uitzenden vanaf je telefoon, had ik bijvoorbeeld al veel eerder verwacht. Best grappig dat de meeste mensen verrast zijn door wat er allemaal kan, terwijl ik me eerder verbaas over wat er nog niet kan.’