De manier waarop we tegen voedsel aankijken is altijd in beweging. Na een periode van overdaad en zo veel mogelijk gestandaardiseerd, kant en klaar en dus bewerkt, ligt de nadruk nu steeds meer op terug naar puur, terug naar de natuur. Traceerbaar. Bio winkels verschijnen in het straatbeeld en daaromheen allerlei leuke initiatieven. Terug naar de markt. Terug naar optimaal en origineel gebruik van aanwezige ‘materialen’, grondstoffen en ingrediënten.
KROMKOMMER, Groente en Fruit hoeft niet standaard.
Te krom, te dik, te klein, te veel.… te gek! Zo’n 5 tot 10% van alle groente en fruit in Nederland wordt verspild vanwege hun ‘looks’. Dat is toch krom? Ook overproductie binnen de keten zorgt voor verspilling. Kromkommer brengt deze gekke groente weer terug op JOUW bord. Zo maken we samen van KROM het nieuwe recht!
ORIGINAL UNVERPACKT, Weg met al die verpakkingen.
Al een tijd wordt er gezocht naar manieren om verpakkingsmateriaal (en zo ook het milieu) te sparen en al is het niet overal gelijk een instant hit (unpackaged in London haalde het niet), toch blijft men zoeken en het duitse Original Unverpackt haalde ruim zijn crowdfunding doel. Nu waarmaken….
INSTOCK, een einde aan voedselverspilling
Instock is het eerste restaurant in Nederland dat voedselverspilling op de kaart zet. Selma, Merel, Bart en Freke leerden elkaar kennen bij Albert Heijn. Daar raakten ze los van elkaar geïnteresseerd in het thema voedselverspilling. ze kwamen in gesprek over hoe zij dit probleem naar een kans kunnen ombuigen. Stichting Instock is het resultaat! Het eerste project is ons pop-up restaurant op het Westergasterrein. Hun chefs gebruiken reststromen vanuit de keten en laten zien dat wat anders weggegooid zou worden, eigenlijk fantastisch eten is. De opbrengst zetten ze in om voedselgerelateerde projecten te steunen. Hun doel is voedselverspilling tegen gaan en bewustzijn te creëren over het onderwerp.
MARKTHALLEN, waar inkopen doen weer een ware zintuiglijke beleving is.
Foodhallen gericht op eten kopen, ter plekke proeven en /of leren bereiden. Wereldwijd zijn er de nodige voorbeelden en natuurlijk kan Rotterdam dan niet achterblijven.
En ook Amsterdam besluit mee te doen. zie voor Rotterdam ook de cityguide ( -door oa Kim van Velzen)
INGLORIOUS FRUITS AND VEGETABLES
De grote Franse supermarktketen Intermarché wilde aandacht vragen voor onnodige voedselverspilling. Het filiaal in het stadje Provins verkocht twee dagen lang groenten en fruit met schoonheidsfoutjes. Lees verder
VEGAN CHALLENGE
Overtuigd veganist of gewoon een kijken of het je lukt om 30 dagen puur plantaardig te eten? Doe de VeganChallenge.
Op 1 april zijn ruim 1500 deelnemers gestart met de 4e editie van de VeganChallenge! In 2013 deden al ruim 4500 mensen mee aan de VeganChallenge. Wil jij ook de uitdaging aangaan om 30 dagen volledig plantaardig te eten. 1 oktober start de vijfde editie van de VeganChallenge en je kan je nu inschrijven. Wij helpen je met recepten en tips om je uitdaging tot een succes te brengen. Volg de VeganChallenge ook op FaceBook en Twitter!